Followers

Pesanan Daripada Ayiz Dan Lia

Pesanan Daripada Ayiz Dan Lia
Selamat datang ke laman web kami ini, semoga terhibur dengan karya-karya yang telah kami hidangkan buat santapan semua.. Akan tetapi, jangan sesekali copy our karya - Ayiz & Lia

Jumlah Insan Yang Sudi Mengunjungi Blog ini..

10 April 2012

Novel : Hana Syafika ( Part 5 )



 “Umi!”aku memeluk belakang umi.
  “YA ALLAH!Ika!Jangan buat umi terkejut boleh tak?Kamu ni!”umi membebel dah macam orang tua lagaknya.
  “Umi!Umi!Umi!Berhenti membebel buat sehari boleh tak?Kesian taik telinga Ika ini asyik cair je tiap-tiap masa,”aku berkata-kata.Umi aku apa lagi.Ditamparnya tangan aku yang putih bersih cantik dan meletup ni!Eh!Terperasanlah pula!
“Hana Syafika!Kalau kamu tak nak taik telinga kamu cair sentiasa,kamu dengar petua ni!Ehem-ehem!Yang pertama,bangun awal setiap hari.Yang kedua,jangan buat umi terkejut.Yang ketiga,rajin-rajinkan diri tu tolong umi di dapur.Yang keempat,jangan sekali-kali buat loyar buruk.Yang kelima,jangan jirus air kat abang kamu.Dan,yang itu sajalah!Boleh buat tak?Umi tanya ni!Boleh buat tak?”adoi!Aku dah mula garu kepala.
  “Umi!Maafkan Ika!Sebab satu yang umi nak semua Ika tak nak tunaikan.Malaslah nak bangun pagi.Lepas tu,Ika suka bagi umi terkejut.Dah memang dah terlekat dah sikap tu dengan Ika.Selain itu,Ika malas masuk dapur,Seterusnya,Ika tetap nak buat loyar buruk.Sebab abang buat boleh.Akhir sekali,sekarang juga Ika nak jirus air kat abang!”aku terus berlalu naik ke atas.Aku ambil baldi dan baru aku nak jirus..
  Bush!
  Oit!Aku tak sempat lagi nak jirus air dekat Hafiz yang kerja dia ni asyik melukis.Tiba-tiba aku terpandang diri aku.Eh!Kenapa aku basah?Maknanya!Aku yang kena jirus!Oh!Ini tidak adil!Tidak adik!Bagiku!Ini tidak adil jika kamu bertanya jika aku menyintaimu juga…Eh!Awat aku melalut lagu Yuna ni?Ish!
   “HAFIZ SHAFIQ TAN SRI ISMAIL!!!!ARE YOU KIDDING ME?!Sesedap hati je nak jirus air dekat orang!!”aku menjerit sepenuh tenaga yang aku ada.Oit!Benda apa yang tutup pandangan aku ni.Bila aku raba-raba!Alamak!Ni kan baldi?!Ish!Kejamlah mamat ini!Dahlah jirus air dekat orang!Lepas tu letak baldi atas kepala orang!
  Tapi aku pun kejam juga!Nak jirus air dekat Hafiz.Biarlah!
  “Ya Allah Syafika!Kenapa kamu pula yang basah!Kata kamu nak jirus kat abang kamu!”aku hanya tersengih buat peace jer..Hailah umi!
  Piece,mi!Ika tak sempat nak jirus!Dah basah!Hehehe..”tiba-tiba aku ternampak Hafiz ke mari.Kenapa dia bawa mop?Dia nak jadi orang gaji ke?
  Kalau dia jadi orang gajilah..
  “Cik!Cik Ika!Bangunlah cik!”aku bangun dengan penuh bergaya menuju ke bilik air.
  “Cik nak kasut yang mana satu?Pink ke biru?”aku memilih biru.Oh!I hate pink!Its too girly!
  “Silakan duduk cik,”aku duduk dengan penuh bergaya.Makanan aku dia siapkan garfu sudu!Oh!Indahnya dunia!
Reality life..
  “Ika!Ika!Hana Syafika!Nah batang mop!Kau mop lantai ni sekarang!”lamunanku hancur berkecai!Ish!Hafiz ni!Aku ambil mop itu dan aku mop.Sedangkan Hafiz berlalu ke bawah.Umi pun berlalu ke biliknya.
  Wait a minute!Apa yang aku pegang?!Mop!Sejak bila aku ambil?!Jangan kata benda yang Hafiz hulur tadi tu mop!Hah!Aku tertipu!Tipah tertipu!Hafiz!!!Sampai hati kau suruh aku mop lantai?!!Kau ni memang nak kena!Nanti kau!Eh!Rambut aku kan basah!Kalau aku turun lagi banyak yang aku kena mop!!Huh!”
  Aku terduduk.Hafiz memang suka perangkap aku!Perangkap samar betul!Huh!Aku bangun dan terus berlalu ke bilik.Aku memandang ke arah cermin.
  Segala tubuh aku  basah..Aku pergi mandi dululah..
*_*
  “Adam!Jom clubbing!Release stress!”ajakan dari Aiman lansung tak membuatkan Adam ingin keluar.Fikirannya masih buntu dengan apa yang terjadi pada syarikat yang baru 3 bulan berada di bawahnya.
  “Aku buntulah Aiman!Aku dah tak tahu dah apa yang dah jadi dengan syarikat ni!Masalah pelbagai!Ish!Tension aku!!”kata Adam keras dan tegas.
  “Alah!Sebab tulah aku ajak kau ke club!Kita release stress sikit!”Aiman ni tak sudah-sudah mengajak Adam ke club.Tak penat kot?
  “Lagi stress aku kalau pergi sana!Boleh tak kau tenangkan aku,jangan bagi kepala aku lagi kusut boleh,tak!!”tengking Adam.
  Aiman tersentak!Adam tidak pernah menengkingnya!Mesti sekarang Adam sedang tension sangat!Lebih baik aku cabut!
    Adam terduduk dia atas kerusi.Masalahnya masih belum selesai.Raihana masih belum dapat cari syarikat yang boleh membantu mereka.Pekerja!Ya!Dia masih belum mencari pekerja yang boleh membantunya.
  “Raihanah,masuk bilik saya sekejap,”arah Adam.
  “Baik,bos,”
  Ketukan di pintu disambut dengan perkataan masuk.
  “Ada apa yang boleh saya bantu?”tanya Raihana sopan.
  “Awak kelulusan account kan?Tapi,awak terpaksa jadi setiausaha,betul tak?”tanya Adam.Raihanah yang masih tertanya-tanya hanya menganggukkan kepalanya.
  “Awak ganti tempat Khairul,dan sebelum setiausaha baru diupah.Awak terpaksa menggalas dua tugasan ini.Boleh?”fikiran Raihanah rasa macam nak terbang.Terpaksa menggalas dua tugasan!Banyaklah kerja aku nanti!!
  “Raihanah!Raihanah!Are you listening to me?Raihanah!”Raihanah tersedar dari lamunannya.Aduh!Malunya aku!Terkantoi!
  “Ops!Sorry,bos.Saya terberangan,”kata Raihanah menutup malu.
  “Kenapa berangan?Berangan dapat gaji double!Pleaselah!Gaji tetap sama,”sengaja Adam membuat Raihanah takut.
  “Mana ada!Bos ni!Sengaja buat saya takut!”kata Raihanah perlahan.
  “Tak adalah!Ingat!Buat apa yang saya suruh tau!Sudah,awak boleh keluar,”arah Adam.
  “Baik,bos,”Raihanah keluar dengan langkah yang perlahan.Perasaan segannya kepada bosnya amat tinggi.Biarpun sudah beberapa bulan bekerja di bawah Adam,rasa segannya masih bersisa.Seperti lagu Kalau Berpacaran ‘Biar Malu-Malu,Biar Segan-Segan’.Eh!Apa yang aku merepek ni!Dah kacau!Aku kena telefon Ika!Dia saja yang boleh tolong aku!
*_*

Hana Syafika

^_^    Enjoy Your Reading…

Ditulis oleh:

Hana Syafika (HS) – Aliaa Yasmin Noor Manshah

(ALIAA YASMIN BINTI NOOR MANSHAH)

No comments:

Carta Karya Paling Meletop! Terhangat Di Pasaran!